Brickfield

Ungt företag med stora visioner

”Vi borde starta företag ihop” det konstaterade Elias, Felix och David under en Lots of love-festival för några år sedan. Då hade de precis slutat gymnasiet, styrt upp festivaler, testat vingarna i UF-företag och egna firmor och kände att nu var det dags att tänka större.   

– Vi fick några jobb, med en turné och några artister och sa till oss själva att om ska vi fortsätta med det här så får vi göra det på riktigt, berättar Brickfields vd Elias Hedman. 

Sagt och gjort. Brickfield föddes som ett supernischat filmproduktionsbolag och trion fokuserade på att leverera snabbt producerade filmer. Nu, två bokslut senare, är Brickfield en utvecklad studio som även jobbar med live-sändningar, branding och konceptutveckling, och en fjärde delägare har tagit plats.  

I portfolion finns kunder som Bianca Ingrossos Caia, Färjestad BK, Mr French, och restauranger, klubbar och artister över hela Sverige. Kärleken till Värmland är dock något återkommande och Elias rankar värmländska kunder högt. Att exempelvis få rucka lite på gamla stereotyper och visa nya sidor av industrin. 

– Det har varit jättestort för oss att få jobba med så stora varumärken. Få har ju exempelvis missat Caias framgångssaga. Men det är det värmländska entreprenörskapet som skapade oss. Vi älskar att jobba lokalt och vi kommer att vilja göra det mer framöver, säger Elias. 

Ingen byrå

Brickfield vill ogärna kalla sig byrå, hellre studio. Det ger en annan känsla av snabba puckar. 

– Vi är en ny generation som är uppvuxna med de digitala medierna och även sättet att producera dem på. Att vara en kreativ studio säger något om att vi jobbar på ett annat sätt, förklarar han.

Dragkraften genom fyra delägare med olika kompetenser, men med samma vision, har gjort att Brickfield kunnat ta stora steg framåt fort.

– Vi har en kultur som bygger på att både stötta och säga emot varandra. Där vi måste våga säga ”jag tror vi behöver tänka annorlunda” och ”jag tror att vi måste prata igenom det här igen”.

Bara börjat

För Brickfield har resan bara börjat. 

– Vi har mycket framtidstro. Vi vill göra väldigt mycket och vi har stora visioner. Nu är det i Värmland som vi ser framtiden, ler Elias Hedman.

Foto: Brickfield