Talangproduktion i Värmland
The Great Journey arbetar med talangproduktion. Visst låter det underbart? Allt handlar om att visa vilka möjligheter som finns och att tro på en idé. Tillväxten i spelbranschen är stor men det är brist på arbetskraft – i Värmland, Sverige och världen.
The Great Journey är ett regionalt utvecklingsprojekt och en del av Innovation Park i Karlstad. Patrick Standfast är grundare och projektledare och en eldsjäl när det kommer till att ge människor förutsättningar att lyckas.
”Jag har coachat bisarrt många personer under min tid på Drivhuset. Jag började jobba där 2013, efter att ha drivit min egen kommunikationsbyrå.”
Sen 2016 jobbar han med The Great Journey. Och det är helt solklart att han är bra på att få andra att växa. För det är tydligt att hans engagemang väcker något i en.
En kreativ miljö
Mittemot Karlstad Universitet har de skapat ett ställe som tillåter kreativitet utan gränser.
”Vi har våra lektionssalar och studios på samma våning som Innovation Park Karlstad. Där, längre ner i korridoren, sitter en stor 3D-printad banan på väggen. Det är några killar som startat sin resa på The Great Journey, som nu driver en egen studio.”
Att The Great Journey lockar hit folk till Värmland från hela världen är svårt att missa. Här pratar de nästan uteslutet engelska med varandra. Studenterna på utbildningsprogrammen Indie Game developer, Fasttrack, Game artist och Experience designer kommer från hela världen. En del blir kvar efter avslutad utbildning och nio av tio får jobb. Rätt fantastiskt för Värmland va?
Rätt sammanhang, utbildning och kontakter
Från början ansökte Patrick Standfast om att få starta en YH-utbildning och fick avslag. Då tog han hjälp av Embracer Group, Futuregames, Changemaker Education och Region Värmland.
”Jag tog in partners i projektet med 10-20 års erfarenhet av spelbranschen och utbildning. Vi kan erbjuda våra studenter ett sammanhang, rätt utbildning och kontakter.”
Genom partnerskapen får studenterna pitcha sina spel och idéer för investerare och publishers. Men det viktigaste är kanske att finnas där och coacha dem.
”Att skapa dataspel handlar om dialog, förståelse och kundnöjdhet. Du får direkt feedback om kunden inte gillar ditt spel – ingen spelar det.”
Mod och kreativitet räcker
Patrick berättar att du inte nödvändigtvis behöver kunna koda för att göra dataspel. Kreativitet räcker! I en studio kan du vara specialist på att rita, designa (regelsystem för spelet), skapa ljud eller att bygga en värld. Du behöver däremot ha en stor dos mod för att lyckas.
”Det är viktigt att våga berätta om sin idé, inte bara tro. Det är när idén möter en kund eller användare som det händer något. Du får feedback direkt. Att skapa spel är Art of do – gör det du kan med det du har. Dröm stort men starta med något enkelt och genomförbart. Lär dig av framgång och misslyckanden.”
Viktigt att skapa hållbara företag
The Great Journey vill skapa hållbara företag. I Värmland finns ett 15-tal spelstudios, en del sprungna ur utbildningsprogrammen. Patrick jobbar utifrån FN’s 17 hållbarhetsmål. Det är viktigt med jämställdhet, ekonomisk och social hållbarhet.
”Vi har en långsiktig strategi för att skapa hållbara företag. Det är viktigt för spelbranschen att det är både kvinnliga och manliga utvecklare. Det blir oftast bäst när teamen består av en blandning av individer och kunskaper”
I programmet får studenterna även möjlighet att träffa spelutvecklare från hela världen. Spelen spelas över hela världen, allt kan inte likna Sverige utan de måste spegla den plats där användarna finns.
Spelbranchen är som musik – en hitbaserad ekonomi
Sverige är ledande inom spelutveckling till exempel det svenska spelet Candy Crush spelats av över två miljarder spelare. Men ett nytt spel kan bli en hit eller flop över en natt.
”Tillväxtsiffrorna i branschen är fantastiska. Man kan tjäna riktigt mycket pengar om man lyckas. Idéen, förståelse för användarna och kundnöjdheten är det som gör att man lyckas. Men det kan ta flera år att producera en hit, precis som med musik.”
Sveriges export av spel har ökat från drygt 1 miljard 2010 till 35 miljarder 2020.
Branschen sysselsätter nästan 7000 personer i Sverige. Game jams anordnas för att studenterna får lära sig att hitta på spelidéer, bygga prototyper och jobba i team.
”2017 hade jag två killar i 20 årsåldern som ville göra spel. De var inte programmerare, de plöjde över hundra tutorials på YouTube. De lärde sig programmera och göra spelgrafik och efter 90 dagar hade de byggt ett skräckspel och idag driver de en egen studio.”
Spelbranschen viktig för att Värmland ska växa
Värmland är en bra plats att bo på och en hub för dataspel med Embracer Group i spetsen.
”Vi behöver fler spelutvecklare. Som region är det superviktigt att vi lockar hit människor, tar hand om dem. Vår bransch kan inte växa med hjälp av bara folk härifrån. Inte andra branscher heller. Vi måste se till att företag trivs och vill verka här. Då får vi Värmland att växa.”