”Om män tvingats gå till gynekologen hade den här funnits för länge sedan”
När Giselle Olsson skulle ha barn i början av 2010-talet blev hon stammis hos gynekologen. Att klä av sig naken på underkroppen för främmande personer kändes nervöst och overkligt.
– Jag stod där i omklädningsrummet och tänkte på riktigt att, ska ingen fråga mig om jag vill ha något att täcka underlivet med innan undersökningen? Det är en konstig situation som är helt onödig, berättar Giselle, som bestämde sig för att ta tag i problemet.
Alla känner sig lika utsatta
Som frisör träffar Giselle massor av människor och hon började fråga kunderna om de också tyckte det var jobbigt att gå till gynekologen?
– Av alla jag frågade så var det bara en kvinna som inte tyckte det var jobbigt alls. Annars spelade det ingen roll om det var en företagsledare, undersköterska, hemmafru eller vadfasen som helst. Man känner sig lika utsatt oavsett var man kommer ifrån, berättar Giselle.
”Ska jag ta av mig allting?”
Giselle kontaktade sin vän Helena som hade samma upplevelser av gynbesöken.
– Varje gång jag är där så frågar jag ”ska jag ta av mig allting?” Dom svarar torrt ”ja, du ska ta av dig allting”. Och då tänker du uppgivet att ”ja, jag får väl ta av mig allting då”. Det spelar ingen roll hur många gånger du gjort det, du vänjer dig aldrig, säger Helena Levin, som gärna ville hjälpa Giselle att förverkliga sin idé.
Skissade på en lösning
Det avgjorde saken. Giselle skissade fram en kjol som kunde ge gynekologpatienter lite värdighet och integritet. Konstruktionen är tvådelad, med en flärp där fram, som kan vikas upp innan undersökningen. När gynekologen är klar kan kvinnan vika ner flärpen igen och slipper vara exponerad. Kvinnan har själv kontroll över vad och när hon vill blotta sig.
Giselle skickade ritningar till Kina för att ta fram en prototyp. Det fanns en uppsjö av olika material att välja mellan. Ungefär samtidigt fick hon kontakt med Cellcomb i Säffle som kunde göra en kjol av biomaterial, vilket kändes helt rätt.
Hur förverkligas en innovation?
Fast hur går man vidare sen? Hur får man in finansiärer, producenter, återförsäljare och allt annat som krävs för att förverkliga en sån här idé? Frågorna var fler än svaren, och här kunde historien om MeCovers ha slutat.
Men en dag satt Karin Vangstad där i Giselles salong och såg sin nya frisyr ta form.
– Jag tänkte, nu har jag chansen. Hade träffat Karin på ett bröllop och jag visste att hon skulle kunna hjälpa oss vidare. Så jag berättade min idé och höll andan, säger Giselle.
Måste vara ”viktigt på riktigt”
Karin hade nyss sålt sina egna bolag och planen var att ta det lite piano med företagandet ett tag.
– Jag gick in i nästa fas i livet. Hade bestämt mig för att om jag ska hoppa in i nåt mer företagsprojekt så ska det vara viktigt på riktigt, berättar Karin.
Och det här kändes viktigt för Karin, som brinner för kvinnors rätt och jämställdhet.
– Det här är en alldeles för bra produkt för att inte vara med och förverkliga. Den är så självklar och har stor internationell potential. Det är fasen inte klokt att den inte funnits tidigare, skrattar Karin, och fortsätter:
– Många män frågar om det verkligen är så utlämnande att gå till gynekologen. Jag kan garantera att om män tvingats hoppa upp i gynstolen och sära på benen så hade det funnits sådana här kjolar för länge sedan. En sifo-undersökning visade att kvinnor är beredda att betala 40-200 kronor för att få en sån här kjol hos gynekologen. Men det här är inget kvinnan ska behöva betala. Det ska inte handla om vad du har för ekonomiska möjligheter.
Även män har nytta av MeCovers
Faktum är att det finns en rad situationer då även män har nytta av MeCovers kjol.
– Vid rektoskopi och prostataundersökningar måste även män klä av sig på underkroppen, och det är en utsatt situation på ungefär samma sätt som en gynundersökning, säger Karin.
Ökar kvalitén på sjukvården
Karin gick in i företaget som VD och hjälpte till att strukturera och planera arbetet. Med hjälp av Cellcomb producerades en batch kjolar, som Centralsjukhuset i Karlstad testade under 2018.
När kjolen användes visade det sig att den också leder till kortare undersökningstider och ökad kvalité på sjukvården.
– Tidigare fick du bita ihop, tänka på en fin sommaräng, och hoppa upp i stolen. Du hade fullt sjå att förstå allt som händer, och det var först när du satt i bilen på väg hem som alla frågor dök upp. Med kjol känns det tryggare. Du är mer närvarande i situationen och kan ge läkaren bättre information om hur det känns. Ökad sinnesnärvaro gör också att du kan du ställa bättre frågor, säger Giselle.
Många struntar i gynbesöket
Undersökningar visar också att många kvinnor struntar helt i att gå till gynekologen, eftersom det är så jobbigt. Det gör att många missar att ta cellprover och att livmoderhalscancer inte upptäcks i tid. MeCovers kjol kan ändra på det, hoppas Giselle.
FN vill ha MeCovers
2019 köpte Centralsjukhuset i Karlstad in MeCovers kjolar, och idag finns den på sjukhus i Danmark, Norge, Belgien, Baltikum, Japan och mellanöstern. Och tack vare hjälp från Handelskammaren så finns MeCovers kjolar med i FN:s katalog över produkter som alla FN-organ kan upphandla.
– Det handlar om jättemånga kjolar och FN vill att vi ska samarbeta med deras befintliga leverantörer, berättar Karin.
Värmländska finansiärer
De har också haft stor hjälp av Sting Bioeconomy som anordnat pitchar för finansiärer. Det ledde till att alla i första finansieringsrundan har värmlandskoppling. Region Värmlands ”Innovationssluss Vivan” har också hjälpt till med tester och simuleringar under produktutvecklingen.
Intakt integritet
Med allt arbete som har krävts för att få ut den här produkten på marknaden kan man undra ifall inte Giselle någon gång känt att, ”nä, nu skiter jag i det här”?
– Nej, tvärtom. Ju mer jag pratat med folk, desto mer självklart har det känts att det här ska finnas. Alla ska ha möjlighet att ha sin integritet intakt när man går till gynekologen, avslutar Giselle.
Vill du hitta nya marknader och expandera dina affärer utanför Sveriges gränser?
Vi på Handelskammaren Värmland har mångårig erfarenhet av internationell affärsutveckling och har ett internationellt partnernätverk som är svårt att konkurrera med. Förhoppningsvis kan vi vara den perfekta språngbrädan för dig och ditt företag.
Berättelsen om Värmland
Tillsammans bestämmer vi nu vilken roll Värmland kan spela.