Frukostträff i teateranda
Värmländskt berättande, morgondagens produkter och nya vanor – det pratade vi om den 25 mars när vi samlade värmlänningar för en frukostträff i Berättarladan. Och vilken bubblig och härlig stämning det var!
Petra Svedberg började som kommunchef i Sunne för drygt ett år sedan.
”Det som drog mig till Sunne var framför allt min upplevelse av företagsklimatet, näringslivet och det starka engagemanget. Det var min känsla av Sunne som var betydande”, säger Petra.
Sunne har gått från topprankad kommun med bäst företagsklimat i Värmland (även nationellt), till att på senare år dippat i statistiken. Något som Petra vill vara med och förändra.
”Vi gör väldigt bra saker men det ska också bli effekt för företagen. Vi måste jobba gemensamt och sätta upp gemensamma mål. Både kommunen och företagen är lika viktiga för ett bra företagsklimat. Jobbar vi ihop kan vi komma långt”, säger Petra.
Liten stad som sätter avtryck på världen
Daniel Frykestam, vd på Primeblade, beskriver stolt Sunne som ”The grafic valley”. Han menar att Sunne är mittpunkten för tryck. Här finns 600 personer direkt kopplade till tryckeribranschen. Och en skola som utbildar personer inom tryckeri. Från Maggeby i Sunne levereras produkter till hela världen och sätter färg på vardagen.
”Allt du ser i en matvarubutik – etiketter på förpackningar på exempelvis juicepaket, smörpaket och chipspåsen är förhoppningsvis vi inblandade i. Även utomlands. Produkten vi har krävs i allt tryck”, säger Daniel.
Trots oroliga tider har det rullat på bra hos Primeblade. De befinner sig i en marknad som växer.
”Mat behöver man – tryck behöver man. Oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur”, säger Daniel.
Nya vanor skapar förutsättningar
Sunne ut i världen stämmer också in på Tentipi som säljer förstklassiga tält världen över. Och med nya semester- och friluftsvanor som pandemin fört med sig ser Bengt Grahn, vd och produktutvecklare på Tentipi, ljust på framtiden.
”Jag tror att det fortsätter för nu har det satt oss på radarn. Pandemin har rekryterat en ny kategori människor till camping och vildmark. Vissa går tillbaka, men många har hittat “rätt”, säger Bengt.
”När världen förändras måste vi vara väldigt på tå”
Rottneros Bruk skapar massa som används till produkter världen över. De etablerar sig i fler och fler länder och marknaden växer. Men vad händer när världen vänder snabbt med bland annat stigande energipriser i en tung industri?
”När världen förändras så fort som den gör måste vi vara väldigt på tå och vi tittar på elmätarna varje timme. Vi kan behöva stanna om elpriserna blir alldeles för höga. Vi måste verkligen jobba med att återvinna energi och vara så energieffektiva som möjligt”, säger Nils Hauri, direktör för innovation och strategiska projekt.
Rottneros Bruk är, förutom sin massa, kända för att jobba med innovationer och att hjälpa andra företag i sina resor.
”Vi har ett mål att 10 % av våra intäkter och omsättning inom kort inte ska komma från massa och vill därför bredda oss. Den innovationsvägen är att prata med andra företag, som exempelvis startups. Vi är små och ska vara snabbfotade och testa”, säger Nils.
Vad betyder berättartraditionen för Värmland?
Leif Stinnerbom, teaterchef på Västanå Teater menar att den är grävd där vi står. Att vi har en stark levande berättartradition här i Värmland och att det inte minst beror på Selma Lagerlöf och hennes fantastiska berättelser. Efter en lång pandemi ser Leif nu fram emot att utveckla teatern ytterligare och ge musiken större plats.
”I år fyller vi 50 år. Det ska firas! Bland annat genom en föreställning som är en kavalkad av inslag av de flesta stora Selma Lagerlöf uppsättningar vi gjort. Vi kommer också ha en sjungande fest här i augusti med bland annat musikevenemang”, säger Leif.