Learning by doing
”Det vi lärde oss genom att arrangera Arvikafestivalen har varit helt avgörande för var vi befinner oss idag”
1992 gjorde Fredrick och hans kompisar i föreningen Verktygslådan slag i saken. Om ingen annan ville fixa konserter med populära artister i Arvika så fick de väl göra det själva. Hur svårt kunde det vara? Festivalerna i Hultsfred och Roskilde lockade världsartister och tiotusentals besökare varje år, det är väl bara att dra igång en festival så kommer folk!
Ville göra en festival de själva vill gå på
Med ungdomlig entusiasm bjöd de in näringsliv och föreningar till ett möte för att berätta om sina planer och be om hjälp. Drivkraften var att göra precis en sådan festival som de själva ville gå på med artister de själva ville se.
– Vi gillade elektronisk och alternativ musik och ville göra vår grej. Det var en fantastisk entreprenörsanda som växte fram, som jag är stolt över att fått vara en del av, minns Fredrick Berntsson, numera affärsutvecklare på biljettföretaget Tickster.
Växte till en av landets största festivaler
Utan en tanke på att det kunde gå åt pipan bokade de Sator, Stonefunkers, SPOCK och en drös andra artister till premiären. Med 2 000 besökare så var det nog mest värmlänningar som kom, men genom åren växte festivalen till en av landets största. När Depeche Mode krånglade sig upp på stora scenen 2009 gungade 22 500 skrikande fans i publiken. En framgångsfaktor var enligt Fredrick att Arvikafestivalen valde sin egen väg.
– Vi var första festivalen som satsade på elektronisk musik. Folk fattade inte vad vi höll på med när vi ställde en DJ på scen och flyttade ut lampor i publiken och gjorde om hela publikområdet till ett dansgolv.
Hittade saker de ville förbättra
2010 arrangerades Arvikafestivalen för sista gången, men historien slutar inte där. Att arrangera en festival kräver heroiska mängder planering, marknadsföring, logistik och administration. Tusentals saker händer samtidigt och allt måste klaffa. Efter några år började arrangörerna hitta saker de ville förbättra. Så Niklas Stake, som var en av de första festivalgeneralerna, grundade företaget XNSE, för att utveckla och marknadsföra produkter som behövs för att arrangera festivaler och konserter.
– Vi byggde bland annat scenstaketet ”Safe Barriers” som blev en standard på festivaler och konserter i Norden, berättar Fredrick.
Krångligt biljettsystem
Ett annat område som XNSE ville förbättra var de biljettsystem som fanns på marknaden i början av 90-talet.
– Folk var tvungna att köpa biljetter på biljettsystemets webbplats och hämta ut dem hos ATG-ombud. Det var krångligt och vi hade ingen kontroll över hur vårt varumärke visades upp i köpögonblicket. Dessutom fick vi arrangörer vänta länge på att få våra pengar. Vi fick ingen statistik om vem som köpt biljetter, eller när och var biljetterna såldes. Sådana saker ville vi veta för att bygga vår marknadsföring inför nästa år, säger Fredrick.
Så gänget på Arvikafestivalen och XNSE började utveckla ett eget biljettsystem med alla funktioner som de själva ville ha. Folk köpte biljett på festivalens egen webbsida och printade en QR-kod som skannades med en telefon i entrén. Det förenklade försäljningen och gav festivalledningen en massa värdefull data om publiken. Systemet finslipades under några år, sedan startades Tickster 2007 för att sälja biljettsystemet till andra evenemang.
Används av 4000 arrangörer
Ticksters första kunder var festivaler, klubbar och konsertarrangörer, men idag används Tickster av nästan 4000 arrangörer. Allt från bakluckeloppisar och världskulturmuseer till de största klubbarna inom ligasporten.
– Det är samma problematik. Alla vill sälja biljetter på ett enkelt och bra sätt, säger Fredrick.
I princip ett heltäckande affärssystem
Bolaget växte och idag arbetar nästan 50 personer på kontoren i Arvika och Göteborg. Till skillnad från konkurrenterna på svenska marknaden har Tickster 20 egna utvecklare som jobbar heltid med att tiden skapa nya funktioner. Ett exempel är ett eget kassasystem för arenor och evenemang.
– Kassasystemet används för att sälja saker på plats, boka bord, beställa mat och dryck som kan levereras till dig på din plats och mycket annat. Därmed är Tickster i princip ett heltäckande affärssystem, och det har satt fart på tillväxten ännu mer, berättar Niclas Lindeberg, VD på bolaget.
5000 avbokade evenemang
Men sedan spreds Corona över världen och i princip alla som använder Tickster har fått pausa sin verksamhet. 2019 kanske ett eller två evenemang per månad ställdes in. 2020 har 5000 av Ticksters evenemang avbokats.
– Det är den värsta krisen i bolagets historia. Därför har många fått förändrade arbetsuppgifter. I perioder har nästan hela organisationen fått hantera inställda evenemang och återköp av biljetter, men vi fortsätter också att utveckla vårt system så att det ska bli enklare att flytta evenemang, arrangera sittplatser med automatiska avstånd och mycket annat, berättar Niclas.
Uppfann ett utskick
Tickster uppfann också ett utskick som frågar kunden om hen vill behålla sin biljett till nästa gång, efterskänka pengarna, få pengarna tillbaks, eller få hälften tillbaks och stötta arrangören.
– Det fantastiska är att när vi ställer den frågan så väljer 60-70 procent av biljettköparna att INTE begära pengarna tillbaka, säger Niclas.
Bolaget har klarat hela året utan att säga upp personal och Niclas är försiktigt positiv till framtiden.
– Vi har ägare som återinvesterar vinsten istället för att dela ut den, så vi gick starka in i krisen. Tack vare att vi behåller alla medarbetare så stannar all kunskap i företaget och vi är startklara när evenemangen öppnar igen. Det är vi riktigt stolta över, säger Niclas.
Medlemskap
Varför är ni med i Handelskammaren?
Vi är medlemmar
Berättelsen om Värmland
Tillsammans bestämmer vi nu vilken roll Värmland kan spela.