Ensam är inte stark – HR-nätverket stärker hela regionen
”Det räcker med att man hittar ett russin och implementerar det.” Så sammanfattar Marie Broberg, HR chef på ArcelorMittal Construction Sverige, på ett förenklat sätt nyttan med att delta i Handelskammarens HR-nätverk.
”Det är bra med samarbeten och det gör att vi blir en attraktivare arbetsregion totalt sett. Vår koncern är mycket positiv till att jag medverkar i HR-nätverket – ensam är inte stark”, säger Marie.
”Världen krymper”
En av utmaningarna som många HR chefer står inför är nya förväntningarna på arbetsgivararen. Och de ändras snabbare än vanligt just nu.
”Förväntningarna förändras snabbt tack vare bland annat pandemin och ny teknologi. Världen krymper. Distansarbete och nya tekniska förutsättningar skapar möjligheter för nya arbetssätt men kan också innebära vissa utmaningar. Vår syn på arbete förändras och det gäller att vi som arbetsgivare hänger med.”
Marie ser HR-nätverket som en mötesplats där hon får ta del av omvärldsbevakning. Vad är på gång? Vad funkar för andra och vad funkar inte?
”Under sista träffarna har vi fört diskussioner om utmaningar runt lönesättning, distansarbete och balansen i livet. Hemmakontoret och mer flexibla arbetsformer är här för att stanna. Det är viktigt att vi skapar förutsättningar för ett hållbart arbetsliv.”
Öppna och ärliga diskussioner i nätverket hjälper henne att fatta beslut, såväl strategiska som mer specifika.
”Det är viktigt att ta del av och dela med sig av erfarenheter. I nätverket vågar vi vara öppna och ställa alla typer av frågor. Det är viktigt med förtroende och att vi har en dialog utan prestige. Det vinner alla på.”
Arbetsgivarvarumärket – superviktigt!
ArcelorMittal Construction Sverige AB ett helägt dotterbolag till världskoncernen ArcelorMittal. Det öppnar upp för karriärmöjligheter över hela världen. Men lika viktigt är det för företaget att synas på den lokala marknaden. Marie arbetar med kompetensförsörjning på flera olika sätt.
”Jag upplever att vi kan bli mer kända på lokalmarknaden än vad vi är idag. Just därför är det extra viktigt att vi jobbar med vårt arbetsgivarvarumärke. Vi är beroende av hur våra nuvarande medarbetare uppskattar oss och sprider det vidare. Nöjda medarbetare smittar av sig.”
Företaget har ett kontinuerligt behov av att rekrytera ny kompetens, men det är ibland svårt att hitta rätt personer.
”För att säkra framtidens kompetens samarbetar vi genom riktade aktiviteter mot byggingenjörer på Karlstads Universitet. För oss har det även varit framgångsrikt att hyra in studenter vid behov, exempelvis en gång i veckan. Vi får värdefull hjälp och kanske hittar vi rätt person att anställa på sikt. Men vi kan göra mycket mer. Vi planerar till exempel att vara mer aktiva i Teknikcollege Värmland för att främja den framtida kompetensförsörjningen.”
Ansvar för eget lärande
Hur kompetenssäkrar vi för framtiden? Marie menar att det livslånga lärandet är superviktigt, speciellt med tanke på den snabba tekniska utvecklingen som sker just nu.
”Vi behöver jobba mer med att våra medarbetare ska ta ansvar för sitt eget lärande. Vad behöver de kunna i framtiden för att kunna göra ett bra jobb? Kompetensutveckling ingår i arbetet. Våra chefer måste inspirera till utveckling och prioritera tid för lärande.”