En närking på Handelskammaren i Värmland
Anna-Karin Jeppsson har precis börjat arbeta som kommunikationsansvarig på Handelskammaren Värmland. Hon älskar skidåkning, segling, marknadsföring och kommunikation. Värmland då?
Jo, och hon är även Örebroaren som förälskat sig i Värmland. Inte konstigt tycker ni. Vem sjutton älskar inte Värmland?
– Jag har försökt att flytta här ifrån flera gånger. Det går liksom inte. Jag älskar att vi kan segla i Vänern och åka skidor i Branäs. Jag har bott i nio olika städer inklusive Alexandria i Egypten och Annecy i Frankrike. Karlstad är den bästa, ler Anna-Karin.
Okej, i Annecy skulle hon ha kunnat tänkt sig att bo men dit vill inte resten av hennes familj flytta. Anna-Karin berättar att ”Frankrike-febern” slår henne varje år.
– Vi åker skidor med våra vänner där nere varje år. Du vet när det är pudersnö upp till midjan, du både vill skratta och kollapsa av utmattning efter bästa åket i off pisten - då slår Frankrike-febern till! Du VILLHÖVER flytta hit! Livsstilen där nere är ännu bättre än i Karlstad. Förlåt, men faktiskt, skrattar Anna-Karin.
Så blev det Värmland
För 20 år sedan blev hon kär i en kille som jobbade i Branäs och flyttade dit. Det visade sig vara ett riktigt bra beslut. Killen flyttade därifrån men hon blev kvar på Branäs marknadsavdelning i 12 år.
– Jag pratar fortfarande om Branäs som ”mitt Branäs”. Konstigt, men vi var ett gäng som jobbade otroligt hårt för att utveckla skidorten och vi hade så kul. På riktigt. Gud vad jag lärde mig mycket på den arbetsplatsen! En klok person sa: utvecklas man inte, dör man. Jag tänker att det är ett väldigt bra motto, säger Anna-Karin.
Senare träffade hon han med stort H i Branäs. Läs - en skidåkare med seglingsintresse. Jackpot! Idag bor de på Hammarö med sina två barn, har segelbåt i Kanikenäset i Karlstad och lägenhet i Branäs.
"Det finns alltid något nytt att lära"
Anna-Karin har arbetat på marknadsavdelning, kommunikationsbyrå och mediebyrå. Men vad är grejen med marknadsföring?
– Jag älskar marknadsföring och kommunikation nästan lika mycket som skidåkning och segling. Det finns alltid något nytt att lära. Är man inte nyfiken mest hela tiden hänger man inte med. Jag slukar massor med bloggar, poddar och böcker om ämnet både på jobbet och fritiden, säger Anna-Karin.
Mötet med företagen och människorna har varit det bästa med att jobba som konsult de senaste 8 åren tycker Anna-Karin.
– Herre Gud vad mycket spännande företag det finns i Värmland! Jag har lärt mig så mycket om olika branscher. Det är väldigt inspirerande att lyssna på människor som brinner för sina produkter eller tjänster. Sen har jag tyckt det varit superkul att kunna hjälpa både stora och små företag, säger Anna-Karin.
Specialiserat sig på digitala och sociala medier
Att jobba med digitala och sociala medier är inte alltid helt enkelt. Anna-Karin har under de senaste åren valt att fördjupa sig i att skriva innehåll till webbplatser, nyhetsbrev, Facebook, LinkedIn och Instagram.
– Det är en utmaning att skapa innehåll som engagerar, speciellt när du bara har 1,2 sekunder på dig att fånga någons intresse. Ibland vill jag slita mitt hår. Alla målgrupper gillar olika. Min slutsats är ändå, för alla företag, att om du delar äkta innehåll i kombination med inspiration och kunskap så går det hem. Personligt med kundnytta, långsiktig strategi och planering är lika med framgång, säger Anna-Karin.
I rollen som kommunikationsansvarig på Handelskammaren kommer Anna-Karin att fortsätta med det hon tycker är roligast – att forma kommunikation som skapar värde.
– Jag ser fram emot att vidareutveckla en redan lyckad kommunikation. ”Berättelsen om Värmland” tycker jag känns extra kul. Att få berätta om alla fantastiska företag och människor som verkar i Värmland är så intressant. Tillsammans är vi en gemensam stark röst, avslutar Anna-Karin.
Varmt välkommen till Handelskammaren Värmland!
Berättelsen om Värmland
Tillsammans bestämmer vi nu vilken roll Värmland kan spela.