Jonas Askås, vd och grundare av Askås

E-handelsplattform som genererar miljarder i försäljning

Jonas Askås är en entreprenörssjäl. Mitt under IT-bubblan byggde han ett E-handelssystem som hjälpt företag att sälja för miljarder. Och när han ville öka barns kunskap om programmering, då startade han Kodakademin i Säffle, som drevs med ideella krafter och stöd från kommunen.

Började programmera innan Internet

Innan Internet fanns startade fjortonårige Jonas Askås en BBS – det var den ”tidens sociala medier” där du chattade och delade filer med andra. Kommunikationen gick via modem och du kunde ha lika många användare online samtidigt som antalet modem du hade.

– Det var en form av tidigt entreprenörsskap. Du byggde ett litet operativsystem, skaffade modem och annan hårdvara, och för att folk skulle hitta din BBS var du tvungen att marknadsföra den på rätt ställen, berättar Jonas, som lyckades få tillräckligt med intäkter för att betala sina egna telefonräkningar.

Startade reklambyrå som 18-åring

Sen kom Internet och gjorde BBS:erna till fossil över en natt. Jonas blev nyfiken på hemsidor, läste böcker om programmering och provade sig fram. Sista året i gymnasiet startade han sitt företag Askås.

– Det var en liten reklambyrå som gjorde allt inom hemsidor och trycksaker. På den tiden ville teknikbolag ha 2-sidiga produktblad, och när de skaffade en hemsida så var nedladdningsbara pdf:er väldigt häftigt, minns Jonas.

Byggde sin första webbshop under IT-bubblan

Där i krokarna blev han kontorsgranne med ett nystartat företag som skulle tillverka och sälja en egen mountainbike. För att finansiera utvecklingsarbetet vill de sälja cykeldelar och utrustning, men eftersom det var dyrt att trycka kataloger frågade de Jonas om han kunde bygga en webbshop?

– Jag gick med i företaget och funderade på hur man skulle göra. Idag vet vi ju hur sådana här system ser ut och vilka funktioner som behövs, men då hade vi ingen aning om hur man gjorde, berättar Jonas.

Det här var ungefär samtidigt som IT-bubblan sprack. Företag som boo.com attraherade miljarder i riskkapital för att bygga webbshoppar som tog flera minuter att ladda med den tidens modem.

Jonas plöjde böcker, tittade på de få webbshoppar som fungerade, och testade sig fram. Efter hand byggde de ett konceptet där du kunde titta på produkter och lägga dem i en varukorg, som du sedan beställde. Fakturor skickades via mail, eftersom det inte fanns möjlighet att ta betalt med kort på den tiden.

Retade upp konkurrenter

Cyclecomponents.com blev snabbt en stor spelare i Cykelsverige. Men framgången retade upp konkurrenter och leverantörer.

– Andra cykelhandlare tyckte att vi förstörde deras verksamhet genom att sälja i andra kommuner och regioner och sänka priserna. Så de försökte sätta upp konkurrenshinder, och övertalade leverantörer att inte sälja till oss, minns Jonas.

Ville bygga E-handelsplattform

Men Internethandeln gick inte att stoppa, och Cyclecomponents fortsatte att vinna marknadsandelar. Fast Jonas, som brann mer för att bygga system än att driva handelsbolag, insåg att det var just E-handel som han ville hålla på med.

– Jag hade byggt version 1.0 av Askås E-handelsplattform för att driva Cyclecomponents, så jag började leta fler kunder till plattformen, berättar Jonas.

Från 30 miljoner till 1 miljard

Han anställde sin bror Daniel och en utvecklare och lyckades få Gymgrossisten som kund.

– Det var en milstope för oss. Gymgrossisten är ett härligt bolag med ett väldigt entreprenörsdriv. De ville hela tiden ha nya funktioner som vi löste på något sätt. Därmed utvecklade vi både oss själva och vår E-handelsplattform enormt mycket under de elva år vi jobbade tillsammans. Samtidigt gick Gymgrossisten från 30 miljoner i omsättning till en miljard, berättar Jonas.

Kundernas behov styrde utvecklingen

Och så har det fortsatt. Krävande kunder har bett Askås att utveckla nya funktioner, vilket har gjort att deras plattform växt och blivit bättre. Genom trial-and-error har de utvecklat abonnemangshantering, smarta logistiklösningar, CRM-funktioner och verktyg för att marknadsföra produkter med automatiska sms och E-postkampanjer.

– Utvecklingen har styrts väldigt mycket av kundernas behov. Vi har provat oss fram och längs vägen har vi lärt oss en hel del om hur du bygger en effektiv E-handel och integrerar med betalningslösningar och fraktbolag, berättar Jonas.

Anställde ”ett helt fotbollslag”

E-handeln tillhör de branscher som haft ett uppsving under coronapandemin. Askås har sett en ökad efterfrågan på sina tjänster och i april meddelade företaget att de anställer ”ett helt fotbollslag” med 11 nya utvecklare.

– Förra året växte våra kunders försäljning med 65 procent. Det är naturligtvis väldigt coronadopat, men jag tror att det kommer hålla i sig även när vi återgår till ett normalt liv efter pandemin. E-handel växer på bekostnad av fysisk handel, säger Jonas.

E-handel handlar aldrig bara om e-handel

Den som provat att etablera sig på den digitala marknaden vet att E-handel ALDRIG bara handlar om E-handel. Det finns massor av utmaningar att hantera.

– Det svåraste är att lyckas med marknadsföringen så att folk hittar din webbshop. Sedan upptäcker många hur lång tid det tar att publicera produkter och hantera returer. Dessutom är det lätt att man krånglar till sin webbshop för mycket. Många vill bygga något väldigt vackert och tilltalande, eller så vill de göra något häftigt och annorlunda. Men det skapar ofta friktion och otydlighet. Därför är mitt tips att hålla det enkelt och inte krångla till saker i onödan, säger Jonas.

Startade kodskola för barn

Jonas brinner för programmering, så när han läste om en kodskola för barn som startats i Stockholm så tyckte han att det lät som en cool ide – kan inte någon göra det här i krokarna också?

– Men den där ”någon” brukar inte vara så jäkla aktiv, så vi fick göra det själva. Vi ville visa att det går att hålla på med både programmering och sport i lilla Säffle. Kommunen hjälpte till med utrustning och vi stod för lokaler och lärare. Sen bjöd vi in till ett informationsmöte där 120 föräldrar dök upp, så intresset var enormt, berättar Jonas.

Väckte stort intresse för programmering

80 barn från låg-, mellan- och högstadiet deltog i Kodakademins första säsong. De yngsta provade enkel programmering där de klickar på saker och ser vad som händer. De äldre provade javascript och webbaserad programmering.

– De tyckte det var jättekul. En av killarna i den äldre gruppen började jobba hos oss förra året, och det var också lite av tanken förstås. Vi ville väcka ett intresse för programmering, och gärna öka vårt lokala rekryteringsunderlag, berättar Jonas.

Borde ingå i vanliga skolan

Kodakademin kördes några säsonger, men sedan tog projektet för mycket tid.

– Vi orkade inte driva det vidare med ideella resurser, så vi lade det på is. Behovet finns fortfarande tycker jag, men den här typen av utbildningar borde ingå i den vanliga skolan, säger avslutar Jonas.