Därför blir valen enklare när skola och arbetsgivare samarbetar
Viss forskning menar att vi gör 35 000 val om dagen. 35 000! Val som känns livsavgörande och jobbiga. Precis just nu. Ett gymnasieval är kanske inte livsavgörande för en tjej eller kille som går i grundskolan, men det kan avgöra om de ställer sig i den långa eller korta kön till jobb. Samarbetet mellan skola och arbetsgivare öppnar för nya val och möjligheter.
Genom Handelskammarens satsning Arbetsmarknadskunskap Värmland/Åmål med Jonas Evaldsson och Johan Norbäck i spetsen kan vi, tack vare alla arbetsgivare som är med som partners, synliggöra vilka jobb som efterfrågas av i Värmland. Samarbetet mellan skola och arbetsgivare inspirerar ungdomar att tänka till och ge sig själva möjligheter.
”Arbetsmarknadskunskap är ett jättebra sätt att komplettera vårt uppdrag som syvare. Som experter och föreläsare är de väldigt duktiga inspiratörer som ger eleverna kopplingen mellan skola och arbetsgivare”, berättar Peter Johansson, studie- och yrkesvägledarens på Sannerudsskolan i Kil.
Johan och Jonas träffade 3550 grundskoleelever i Värmland och Åmål under 2022. Under våren ska alla nior göra sina gymnasieval. Som företag är det viktigt att synas i skolan och att fånga upp framtida arbetskraft och många menar att det är avgörande.
”En del är helt klara med sina val vid det första individuella samtalet med mig medan andra bestämmer sig först i omvalsperioden, det vill säga i april eller maj. Att lokala arbetsgivare syns på skolorna är viktigt och eleverna får upp ögonen för exempelvis företag och yrken som de kanske inte ens visste fanns”, säger Peter.
Lång eller kort kö till jobben
Via vår samlade insats kan vi prata om vikten att göra val som ger möjligheter i framtiden. Vart finns det jobb efter studierna? Skolan tillsammans med arbetsgivare måste prata om framtida bristyrken. Malin Anderson är studie- och yrkesvägledare på Forshaga lärcenter.
”Om elever står mellan två val som väger lika tungt kan just informationen om kort och lång kö till jobben vara avgörande”, berättar hon.
Teknik är en del av vardagen för alla elever. Och de vet att det finns jobb i branschen. Problemet är att många yrken är osynliga. Samma gäller för vård och omsorg. Därför menar både Malin och Peter att det är superviktigt att arbetsgivarna når ut till ungdomarna för att synliggöra yrkena på skolan.
”Eleverna behöver träffa de som jobbar inom branschen för att höra vad de gör och få ställa frågor. Mer av sånt om du frågar mig”, säger Malin.
Ökad förståelse och starkare budskap
Malin menar ”att det svåraste som finns i livet är att välja utbildning, ett yrke eller att jobba hos en arbetsgivare som man inte ens vet existerar.” Och just därför är samarbetet mellan skola och arbetsgivare en långsiktig insats, för båda parter.
”Vi ser direkta resultat av att Johan och Jonas via Arbetsmarknadskunskap föreläser hos oss i skolan. Det öka elevernas förståelse om näringslivet och vilka val som finns.”
Både Malin och Peter menar också att vi genom vår insats förstärker de budskap som de jobbar med dagligen.
”Vi säger samma sak men på olika sätt och tillsammans gör vi budskapet mycket starkare. Det är viktigt att prata med eleverna om vad man ska packa sin ryggsäck med för att vara redo för framtiden. Jag skulle vilja att vi syvare fick mer planerad tid på schemat för att prata om studie- och yrkesval”, säger Malin.
Genom satsningen Arbetsmarknadskunskap Värmland/Åmål kan vi tillsammans med arbetsgivarna, skolorna och studie- och yrkesvägledarna dagligen jobba med att motivera eleverna att gå ut grundskolan med full behörighet. Det viktigaste valet eleverna gör är att ge sig själv möjligheten kunna söka gymnasiet, för att sen gå klart och få ett jobb.