Halvbild på Frida Mayor utomhus i arbetskläder

Hon är Valmet Sveriges tullavdelning

Tullvärlden förändras hela tiden. Att arbeta med tullfrågor är svårt och tidskrävande. Men med en stor dos vilja att lära sig nya saker kan man ta sig långt. Väldigt långt. Frida Mayor är tullansvarig på Valmet. Med rätt nätverk och kunskap om tull, import och export ser hon till att exportera pappersmaskiner för flera hundra miljoner kronor styck till länder utanför EU.  

”Jag kan ingenting om tull, men jag kan lära mig.”

– När jag var föräldraledig från mitt förra arbete hörde en tidigare kollega och vän av sig. På Valmet behövde de en person på tullhanteringen. Ja, han kände väl att jag organiseringsmässigt passade. Jag gillar att jobba med papper. Så jag sökte och fick komma och prata med chefen på skeppningsavdelningen här. Då sa jag: “Jag är superintresserad. Jag kan ingenting om tull, men jag kan lära mig.” Han valde att tro på det. Så då fick jag chansen, och sen så har det rullat på, säger Frida.

Utbildar sig och tar råd av Handelskammaren och DGM

Och som det har rullat på. Nu är Frida ensamt ansvarig för tullfrågorna för hela Valmet Sverige: Sundsvall, Hedemora, Göteborg, Stockholm, Karlstad och Hagfors. Men hur hanterar man tull-, import- och exportfrågor i ett företag som handlar med hela världen? Kan man allt själv?

– Jag har gått flera utbildningar hos er på Handelskammaren Värmland. Bland annat: ATA-carnet, en grundutbildning i moms, leveransvillkorsutbildning och sen så har jag varit med i ert exportnätverk. Det känns som att utbildningarna prickat rätt nivåmässigt för min del.

I tullvärlden är det många självtolkningar, när jag frågar er på Handelskammaren om råd får jag väldigt-väldigt bra svar som är relevanta för mig och mitt syfte. Det har känts som en trygghet att jag kunnat ställa både allmänna och specifika frågor även efter utbildningarna. Frågar jag andra aktörer kan det vara tungjobbat; svaren är ofta öppna och svävande.

När det gäller kemikalietillstånd hör jag av mig till DGM, ett företag som jobbar med farligt gods. De vet hur saker ska packas, om det behövs ”brandfarligt lappar” eller hur deklarationen till transportören ska se ut.

Eftersom Frida stödjer de andra enheterna på Valmet när de ska tulla in eller ut gods behöver hon hålla sig uppdaterad. Det innebär bland annat att ha koll på vilka frihandelsavtal som finns och hur de gör saker mest ekonomiskt. 

– Tullvärlden förändras hela tiden. Jag uppdaterar tillstånd. Kontrollerar att vår aktiva förädling går ut igen på rätt sätt och att dokumenten ser rätt ut. En del av arbetet är att informera avdelningarna när det kommer nya regler – som det gör hela tiden. När Egypten skaffade ett nytt system där man var tvungen att registrera alla sändningar i ett system innan man skickade godset ifrån Sverige, det var ett sådant tillfälle när jag kontaktade er. Då var det väldigt skönt att kunna fråga: Den här egyptengrejen, vad är det som gäller? Vad behöver vi tänka på och behöver vi registrera oss någonstans? Det var väldigt lugnande. Man kan känna sig ensam ibland.

Använder ATA-carnet för att ta med varor utomlands tillfälligt

På Valmet använder de sig av en ATA-carnet, ett internationellt tullpass som används när varor ska transporteras tillfälligt till länder utanför EU, när de tar med verktyg till installationsplatserna av pappersmaskinerna. Verktygen tas de sedan med tillbaka till Karlstad. ATA-carneten gör att de kan ta med dem dit och tillbaka utan att betala tull för dem.

– En pappersmaskin inklusive kringutrustning fraktas i delar i ungefär 150 fulla containers, från olika delar av världen. Alla delar från de containrarna monteras sedan ihop, i till exempel Abu Dhabi, och blir sedan maskinen. Vårt serviceteam är där ett par månader, sätter ihop maskinen och får i gång den. De verktygen som behövs för att montera vår maskin, de har vi här i Karlstad. Så det blir en container med verktyg också. Och då kommer ATA­-carneten in. Vi har fått hjälp av er på Handelskammaren att komma i gång med att göra ATA-carnet online och det har varit supersmidigt.

Fatta import- och exportbegreppen

ATA-carnet 

En ATA-carnet används när varor ska exporteras tillfälligt till länder utanför EU till exempel till Norge eller Abu Dhabi. Med ett ATA-carnet slipper du göra en tulldeklaration. Du slipper också betala tull- och importavgifter.

Så ansöker du om en ATA-carnet.

Frihandelsavtal

En överenskommelse om tullar eller kring andra handelshinder mellan länder. EU är ett exempel på en överenskommelse om tull. Här får inga tullar eller andra handelshinder finnas mellan länderna inom EU. 

Gå en fördjupningskurs om frihandel.

Aktiv förädling

Aktiv förädling kan ge dig tullbefrielse för varor som du importerar för att reparera eller bearbeta. I Valmets fall tar de hem valsar från pappersmaskiner i Norge som de servar.   

Du vet väl om att rådgivning inom internationell handel ingår i ditt medlemskap i Handelskammaren.