Arbetsmarknadskunskap: sprid kunskap idag och säkra Värmlands kompetensförsörjning

Det är dags att ta tag i framtiden redan idag! Genom att sprida kunskap och säkra Värmlands kompetensförsörjning kan du skapa en bättre morgondag för både dig och din organisation. Tillsammans kan vi stärka regionen och skapa tillväxt. Gör din del idag för en lysande framtid i Värmland – bli partner i Arbetsmarknadskunskap!

År 2035 bedöms Värmland stå inför en stor brist på kvalificerad arbetskraft inom industrisektorn och vård och omsorg. Vi kommer även ha behov av fler ingenjörer, tekniker, IT-specialister, elektriker och mekaniker, samt vård- och omsorgspersonal. Enligt den senaste rapporten om framtida kompetensförsörjning från Region Värmland, kommer denna brist att sträcka sig över alla kommuner i regionen. Men, hallå… Här har vi möjlighet att göra skillnad!

Dela din kunskap

För att du ska kunna anställa rätt kompetens i framtiden är vårt mål att vägleda ungdomar i deras yrkesval genom att du och din organisation är med och synliggör de jobb som kommer att vara efterfrågade av näringslivet. Tillsammans kan vi hjälp elever att välja en kort väg till jobb. Att göra kloka studieval.

Forma framtidens arbetskraft

Hur gör vi det då? Jo, genom att fler blir partners i Arbetsmarknadskunskap. Detta är en möjlighet för dig att vara en del i att forma framtida arbetskraft enligt era behov, vilket i sin tur ger ökad konkurrenskraft och tillväxt. Det är kontakten mellan skola och näringsliv som skapar möjligheter.

Eleverna vill bli inspirerade. Behöver bli det.

Vi vet att elever vill träffa lokala företag för att få mer kunskap om yrken i regionen. Yrken som de kanske inte ens visste fanns. Det ökar elevernas förståelse för näringslivet i Värmland och vilka yrkesval som finns. Resultatet? Enkelt. Rätt kompetens hittar till ditt företag i framtiden.

Handelskammaren 🧡 Arbetsmarknadskunskap

Vi behöver din hjälp! Flera gånger i veckan är det möjligt för oss att, tillsammans med och tack vare våra partners i vår satsning på Arbetsmarknadskunskap, inspirera en massa elever på skolorna i Värmland och Åmål. Och under de senaste åren har vi mött 39 000 elever i Värmland! Galet va?! Men, tänk att vi har möjlighet dubbla den siffran tillsammans med nya och befintliga partners de kommande 3 åren! Flera arbetsgivare har redan valt att bli eller fortsatt vara partners i nästa period.

De må vara lugnare i byggbranschen nu med tanke på konjunkturen men så kommer det inte alltid att vara. De som kommer ut ur skolan om några år kommer ut till vad vi tror är återigen en bransch där det händer mycket. Så om vi inte är på tårna och gör jobbet för vår egen kompetensförsörjning nu så kommer vi inte ha några att anställa till branschen när det väl är dags.
Martin Smederöd, Produktionschef NCC
Elbehovet i Värmland kommer att öka, och även andra delar i vår verksamhet som t ex IOT och Fiber växer. I och med det växer behovet av tekniskt kunnig och intresserad personal. Vi behöver då väcka intresset för teknik och tekniska utbildningar hos våra ungdomar på kort sikt för att det på lång sikt hjälper oss i vårt arbete med vår kompetensförsörjning.
Elsa Näsström, HR-ansvarig Karlstads El & Stadsnät
Jag räds alla nyhetssändningars negativa konjunkturprognoser och krisstämplar som dagligen tillskrivs vår bransch, bygg- och installationssektorn, och vad det gör med ungdomars framtida studie- och yrkesval. Vi är en spännande framtidsbransch som definitivt bidrar till en grön omställning av vårt samhälle med ett stort inslag av digitalisering. Det är teman Arbetsmarknadskunskap belyser i ett längre och vidare perspektiv än dagens rubriktörstande nyhetsflöde.
Jonas Nilsson, VD och ägare Nordmarkens Fasader
Peab som samhällsbyggare är alltid angelägna om att locka unga till byggbranschen. Vi engagerar oss i Arbetsmarknadskunskap då vi tror att det ökar förståelsen för olika yrken, hjälper unga att göra medvetna studie- och yrkesval och det möjliggör en hållbar kompetensförsörjning till Peab.
Lars Erik Magnusson, HR Manager PEAB

Bli partner i Arbetsmarknadskunskap

Det är enkelt. Fyll i formuläret här nedan 👇 så tar Johan Norbäck, kommunikatör i Arbetsmarknadskunskap, kontakt med dig för att förklara möjligheterna i vårt partnerskap!

På samma sätt som att ett medlemskap i Handelskammaren Värmland baseras på antal anställda, gör även ett partnerskap i Arbetsmarknadskunskap det.

•          1-25 anställda i Värmland 15 000 kr/år i 3 år

•          26-100 anställda i Värmland 25 000 kr/år i 3 år

•          101+ anställda i Värmland 35 000 kr/år i 3 år

Så vad säger du? Är du redo att ta del av mer information? Vi ser fram emot att höra från dig och tillsammans ta tag i framtiden redan idag!

Dessa värmländska företag är redan engagerade!

Ett- 50-tal arbetsgivare är med som partners till Arbetsmarknadskunskap Värmland/Åmål. Tillsammans får vi fler unga ut i jobb efter studierna.

Arbetsmarknadskunskap är ett viktigt initiativ för att elever ska få en inblick i arbetsmarknaden, vilka behov som finns och kunna fatta välinformerade beslut kopplade till deras egna studier. Stora Enso Skoghall ser det som värdefullt att kunna vara en potentiell framtida arbetsgivare för eleverna efter avslutade studier. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd i morgon. Och då behöver vi insatta och engagerade elever!
Pontus Erlandsson, People & Culture Partner, Stora Enso
Vi tror att det är viktigt att vi redan tidigt visar fördelarna och potentialen att utbilda sig inom it-teknik området. It och digitaliseringssektorn är en stark motor i vårt samhälle och en enormt bred arbetsmarknad väntar för de som väljer det spåret.
Pernilla Uddh framför en röd vägg med en vit skylt med Ateas logga på.
Pernilla Uddh, Platschef Atea
Att barn och unga har kunskap om arbetsmarknad och näringsliv är oerhört viktigt för att de ska kunna välja utbildning och yrkesväg på rätt grunder. Vi på Fryksdalens Sparbank stöttar Arbetsmarknadskunskap för att barn och unga och entreprenörskap är två av våra fokusområden för vårt samhällsengagemang i vårt verksamhetsområde.
Urban Rohdin, vd Fryksdalens Sparbank


Jonas Evaldsson

Verksamhetsledare Arbetsmarknadskunskap & kompetensfrågor

Maja Yngve

Kommunikatör Arbetsmarknadskunskap

Johan Norbäck

Kommunikatör Arbetsmarknadskunskap
2000
klasser
58
partners
44 000
antalet elever vi träffat sedan starten
Partnerföretagen gör lektionerna aktuella och verklighetsförankrade

Jonas ger lektioner i hur arbetsmarknaden ser ut

"Många har nog tyvärr en generell bild av att dagens skolelever bara vill bli influencers, youtubers, idrottsproffs eller gamers, men så är verkligen inte fallet. De har otroligt många kloka tankar och idéer om framtiden, vi behöver också bli bättre på att lyssna på dem", säger Jonas Evaldsson.