Denna utbildning vänder sig till dig som arbetar på ett företag som gör affärer med andra företag (B2B) på den internationella marknaden, och som ansvarar för, eller operativt arbetar med, företagets momshantering eller internationella affärer.

 

Oavsett vilken typ av internationell varuhandel ditt företag har så finns det mängder med olika momsregler att ta hänsyn till, och det finns en hel del ”fällor” längs vägen som du behöver vara uppmärksam på. Utbildningen kommer att ha fokus på momshantering vid varuhandel, men även beröra vissa tjänster kopplade till varuhandel.

Under denna eftermiddag kommer det bli en introduktion till regelverket och därefter läggs fokus på olika typsituationer för att på ett tydligt sätt visa på olika situationer som kan uppstå, hur du ska/kan lösa dem och vad du behöver tänka och ha koll på. Många gånger är flera parter i olika länder involverade i varukedjan och det räcker oftast inte att ha koll på vad som gäller i Sverige.

Vi fokuserar vi på export och import av varor, handel med två och tre parter samt kedjetransaktioner med fler än tre parter.

Vi berör även frågor kopplade till när en skyldighet att registrera sig för mervärdesskatt i ett annat land uppkommer.

En höjd medvetenhet och ökad kunskap om;

  • hur momsreglerna ska tolka och hanteras beroende på antal parter och vilka länder som är involverade i den internationella affären
  • hur mervärdesskatten ska hanteras beroende på om ditt företag eller parter är momsregistrerade i länder som berörs av affären
  • när ditt företag ska eller bör momsregistrera sig i ett annat land
  • hur du hanterar mervärdesskatten och fakturerar korrekt utifrån olika internationella varutransaktioner

PAKETPRIS: Om du vill delta på denna utbildning, Moms – för företag med internationell handel, och även utbildning Momshantering inom EU, så erbjuder vi ett paketpris:

3480 kr per person exkl. moms för båda utbildningstillfällena inkl. lunch.

OBS! För info kommer inte detta specialpris att synas på de bokningsbekräftelser som skickas när du anmält dig till respektive utbildning.

Om du vill kan du även anmäla dig till de båda utbildningarna genom att maila Helena Englund, helena@handelskammarenvarmland.se

Plats
I våra lokaler hos Handelskammaren Värmland, Tullhusgatan 1A, Karlstad – eller på distans via det digitala verktyget Zoom.

Bokningsvillkor

Din anmälan vill vi ha senast 11 december. Utbildningen har ett begränsat antal platser, så vänta inte med din anmälan!

Din bokning är bindande men du kan överlåta platsen till annan person. Om du av någon anledning får förhinder kan du fritt avboka fram till 2 veckor före utbildningsdagen. Vid avbokning/ombokning mindre än 2 veckor före utbildningsdagen debiteras hela avgiften.

Vi förbehåller oss rätten att ställa in planerade utbildningar och ändra utbildningsdatum varvid eventuella inbetalda avgifter i så fall återbetalas.

Är du osäker på om ditt företag är medlem i Handelskammaren?  KOLLA HÄR FÖR ATT SE ALLA MEDLEMMAR

Om du vill dela upp din betalning så är det inga problem. Skriv in det i meddelanderutan vid anmälan, så får du en faktura vid två tillfällen.

Är du intresserad av att delta på flera av våra utbildningar under året? Hör gärna av dig till Helena Englund, helena@handelskammarenvarmland.se, för att diskutera ett bra upplägg och få ett kostnadsförslag.

En introduktion till regelverket

Moms – för företag med internationell handel

  • Få en förståelse för momsregler och de krav som styr export och import av varor
  • Ta del av praktiska insikter och lär dig verktyg för att hantera komplexa affärstransaktioner
  • Lär dig hantera kedjetransaktioner med fler än tre parter
  • Datum 14 dec
  • Tid 13.00-15.30
  • Plats På plats
👇🏻 Pris
Medlemmar 1990 SEK*
Övriga 2590 SEK*
* Priset avser kostnaden per person, och inklusive fika samt digital dokumentation. Alla priser anges exkl. moms Med reservation för ändringar.

Denna utbildning vänder sig till dig som arbetar på ett företag som gör affärer med andra företag (B2B) på den internationella marknaden, och som ansvarar för, eller operativt arbetar med, företagets momshantering eller internationella affärer.

 

Oavsett vilken typ av internationell varuhandel ditt företag har så finns det mängder med olika momsregler att ta hänsyn till, och det finns en hel del ”fällor” längs vägen som du behöver vara uppmärksam på. Utbildningen kommer att ha fokus på momshantering vid varuhandel, men även beröra vissa tjänster kopplade till varuhandel.

Under denna eftermiddag kommer det bli en introduktion till regelverket och därefter läggs fokus på olika typsituationer för att på ett tydligt sätt visa på olika situationer som kan uppstå, hur du ska/kan lösa dem och vad du behöver tänka och ha koll på. Många gånger är flera parter i olika länder involverade i varukedjan och det räcker oftast inte att ha koll på vad som gäller i Sverige.

Vi fokuserar vi på export och import av varor, handel med två och tre parter samt kedjetransaktioner med fler än tre parter.

Vi berör även frågor kopplade till när en skyldighet att registrera sig för mervärdesskatt i ett annat land uppkommer.

En höjd medvetenhet och ökad kunskap om;

  • hur momsreglerna ska tolka och hanteras beroende på antal parter och vilka länder som är involverade i den internationella affären
  • hur mervärdesskatten ska hanteras beroende på om ditt företag eller parter är momsregistrerade i länder som berörs av affären
  • när ditt företag ska eller bör momsregistrera sig i ett annat land
  • hur du hanterar mervärdesskatten och fakturerar korrekt utifrån olika internationella varutransaktioner

PAKETPRIS: Om du vill delta på denna utbildning, Moms – för företag med internationell handel, och även utbildning Momshantering inom EU, så erbjuder vi ett paketpris:

3480 kr per person exkl. moms för båda utbildningstillfällena inkl. lunch.

OBS! För info kommer inte detta specialpris att synas på de bokningsbekräftelser som skickas när du anmält dig till respektive utbildning.

Om du vill kan du även anmäla dig till de båda utbildningarna genom att maila Helena Englund, helena@handelskammarenvarmland.se

Plats
I våra lokaler hos Handelskammaren Värmland, Tullhusgatan 1A, Karlstad – eller på distans via det digitala verktyget Zoom.

Bokningsvillkor

Din anmälan vill vi ha senast 11 december. Utbildningen har ett begränsat antal platser, så vänta inte med din anmälan!

Din bokning är bindande men du kan överlåta platsen till annan person. Om du av någon anledning får förhinder kan du fritt avboka fram till 2 veckor före utbildningsdagen. Vid avbokning/ombokning mindre än 2 veckor före utbildningsdagen debiteras hela avgiften.

Vi förbehåller oss rätten att ställa in planerade utbildningar och ändra utbildningsdatum varvid eventuella inbetalda avgifter i så fall återbetalas.

Är du osäker på om ditt företag är medlem i Handelskammaren?  KOLLA HÄR FÖR ATT SE ALLA MEDLEMMAR

Om du vill dela upp din betalning så är det inga problem. Skriv in det i meddelanderutan vid anmälan, så får du en faktura vid två tillfällen.

Är du intresserad av att delta på flera av våra utbildningar under året? Hör gärna av dig till Helena Englund, helena@handelskammarenvarmland.se, för att diskutera ett bra upplägg och få ett kostnadsförslag.

Moms är en transaktionsskatt och fel i en gränsöverskridande transaktionskedja kan snabbt blir ett stort ”momsfel” med skattetillägg å ränta som följd. Små förändringar i ett varuflöde eller ändrade leveransvillkor kan innebära krav på momsregistrering i ett annat land. Ett företag måste ha god kontroll å kännedom om tillämpliga regler – många länder har höga straffavgifter vid bristande regelefterlevnad

Marie Hedin, KPMG
Utbildare Marie Hedin

Marie är skattejurist med inriktning mot indirekta skatter såsom moms, punktskatter och tull och är verksam vid KPMGs skatteavdelning i Göteborg sedan 2016, och hon arbetar med alla typer av företag organisationer inom offentlig och privat verksamhet.

Marie har över 20 års erfarenhet av skatterådgivning genom sin bakgrund som advokat och skattespecialist hos Setterwalls Advokatbyrå och MAQS Law Firm, som skattekonsult hos EY och KPMG och som kvalificerad skattehandläggare hos Skatteverket.

Marie är också en uppskattad och efterfrågad föredragshållare med stor erfarenhet av att leda seminarier och utbildningar.

Få en bättre förståelse för regelverket
Genom introduktionen till regelverket för kommer du att få en förståelse för de regler och krav som styr momshaneringen vid internationella affärer av varor. Detta kan hjälpa ditt företag att undvika potentiella juridiska problem och ekonomiska sanktioner, vilket sparar tid och pengar.

Ta del av insikter och verktyg för att hantera komplexa affärstransaktioner
Genom att fokusera på olika typsituationer och hur man löser dem får du praktiska insikter och verktyg för att hantera komplexa affärstransaktioner. Detta kan öka effektiviteten och minska risken för felaktigheter eller förluster i dina affärer.