Rådgivning inom Internationell handel
Gör ditt företag affärer med länder utanför Sverige? Som medlem i Handelskammaren Värmland ingår rådgivning inom Internationell handel i medlemskapet.
Är det något speciellt som behöver finnas med på fakturan om man exporterar till Förenade Arabemiraten? Vår kund frågar efter EUR1 vad är det? Min köpare efterfrågar att vi säljer DDP, vad betyder det?
Smått och stort. Ja, vi får egentligen frågor om allt som gäller internationell handel. Ingen fråga är fel eller oviktig. Det är inte alltid som vi sitter med alla svar, men vi har också ett brett kontaktnät och kan oftast hjälpa företag i rätt riktning.
Vanliga frågor om internationell handel
Vad är en varukod?
Via varukoden för din vara kan du se information som är knuten till den. Exempelvis om du behöver betala några tullar eller andra skatter eller avgifter för varan. En varukod är tio siffror i importdeklarationen och åtta i exportdeklarationen. Du kan läsa mer och hitta er varukod via tulltaxan https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/klassificeravaror/tulltaxan.4.7df61c5915510cfe9e710a66.html
Vad är en A.TR? Kan man utfärda sådana hos er?
En A.TR. är ett certifikat som används vid export i handeln mellan EU och Turkiet av varor som omfattas av tullunionsavtalet. A.TR.-certifikatet intygar fri cirkulation i EU eller Turkiet, det intygar inte ett ursprung. Läs mer här: https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/exporteravaror/frihandelvidexport/intygvidexport/varucertifikatatr.4.792224361590183a4d339b1.html Utfärdas av Tullverket, men du kan köpa själva blanketterna hos oss.
Vad är vårt Chamber registration number?
Chamber registration number är inte något som vi i Sverige använder oss av. I vissa länder är ett medlemskap i en Handelskammare liknande en registrering hos Bolagsverket. När någon frågar efter ert Chamber registration number brukar det fungera med ett utdrag av registreringsbeviset från Bolagsverket. https://bolagsverket.se/sjalvservice/etjanster.1653.html
Vilket ursprung har min vara?
Det finns övergripande regler för att få fram en varas ursprung. Men det kan vara svårt att navigera, och även om en vara tillverkas i Sverige innebär det inte att det automatiskt blir svenskt ursprung. Lär dig mer kring detta på vår utbildning om ursprungsregler och frihandelsavtal https://www.handelskammarenvarmland.se/utbildningar/fordjupningsutbildning-i-ursprungsregler-och-frihandelsavtal/
Hur handlar jag med Storbritannien efter brexit?
Här kan du läsa mer om hur du handlar med Storbritannien efter brexit och vad du ska tänka på.
Vad är en ”Letter of Credit”?
En Letter of Credit, också känt som LC, L/C, Documentary Credit eller remburs, är en säker betalningsform för handel med länder där det råder ekonomisk eller politisk instabilitet. Man kan lära sig mer om remburser via vår utbildning. https://www.handelskammarenvarmland.se/utbildningar/utbildning-i-remburser/
Kan jag ta med verktyg till Norge?
En av de saker du måste ha koll på när du ska åka på jobb/mässa/event/säljresor i Norge, eller annat icke EU-land är att man måste förtulla eventuella varor och verktyg som tas över gränsen. Här har vi ett dokument (ATA-carnet) som passar bra när man ska resa med sådant som man sedan ska ha med tillbaka till Sverige, dvs när man behöver göra en tillfällig export. Hör av dig om du vill veta mer eller läs mer här: https://www.handelskammarenvarmland.se/internationell-handel/handelsdokument/ata-carnet/
Hör av dig till oss!
Vill du ställa en fråga eller boka in ett möte med oss?
Öppettider
Vi finns tillgängliga följande tider:
Måndag – Fredag: 09.00-14.30.
Lunchstängt 12.00-13.00.
Dag före röd dag: 9.00-12.00
Över 1200 företag som gör skillnad
Som medlem hos oss gör du skillnad både för ditt företag och för hela Värmland. Du kan välja att jobba aktivt med de frågor som vi driver eller stötta oss i vårt arbete genom ditt medlemskap. Vi är nu över 1200 företag som tillsammans, varje dag, bidrar till att göra Värmland till en bättre plats att leva och jobba på! Dina perspektiv och kloka inspel spelar stor roll.