Gör tungt jobb lättare
En vårdag 2006 lämnade fem kompisar in sina avskedsansökningar och startade ett företag tillsammans. De drog på sig arbetskläderna, smög iväg på starta-eget-kurser, och började leta kunder.
Det här är berättelsen om några glada polare som ville göra det de älskar utan att förstöra kroppen. Som byggde upp ett framgångsrikt bolag, sålde till en stor koncern och köpte tillbaks företaget efter några år.
Pelle Junghage och Christoffer Höjer har lagt sten i hela landet.
– Jag fick fick ett sms från en kompis en gång. Han skrev ”Var är jag?”, och bifogade en bild fotograferad rakt ner på en yta med marksten. Jag såg direkt att det var Stortorget i Örebro, skrattar Pelle.
Jobbade helger och kvällar
Från början var idén att jobba med all sorts markanläggning. Men eftersom de mest fick stenläggningsuppdrag så blev det snabbt huvudinriktningen. Och kunder var inga problem att hitta.
– Vi jobbade otroligt mycket helger och kvällar. Det var tungt som tusan, minns Christoffer Höjer, VD på Stenteknik.
Svårt kombinera långa arbetsveckor med hemmalivet
De stod på knä och la varenda sten för hand. Handskar och knäskydd slets ut på nolltid och musklerna protesterade varje kväll. Några av kompisarna fick barn och hade svårt att kombinera arbetet med hemmalivet.
– Det var ett jäkla slit, men vi älskade det. Så vi började leta efter verktyg och hjälpmedel för att göra arbetet effektivare. Blev lyriska när vi hittade bärhjälpmedel som kunde lyfta fyra stenar i taget. Vi dubblade vår kapacitet på en gång, berättar Pelle Junghage, som är en av delägarna i Stenteknik.
Maskin förenklade arbetet
Men stenläggare är också människor och det spelar ingen roll hur bredaxlad du är, att lyfta fyra stenar åt gången frestar på. Så när de såg en stenläggningsmaskin lägga en kvadratmeter marksten i taget slog de till och köpte en. Nu skulle en stor del av jobbet bli lite lättare. Sen kom nästa utmaning.
– Att köra den där läggmaskinen var som att flyga helikopter. Du använder båda händerna och fötterna. I början tappade vi stenar hela tiden. Vi ville få större uppdrag för att lära oss köra maskinen, berättar Christoffer.
Med en hypermodern läggmaskin delade Stenteknik upp sin verksamhet i två affärsområden – ”Offentlig miljö” skulle fortsätta att finlira för hand och ”Maskinläggning” fick ta hand om de stora ytorna.
73.000 kvadratmeter marksten
Och företaget växte. De fick uppdrag i hela landet av NCC, Peab, Skanska och andra stora entreprenadbolag. Och mitt under lågkonjunkturen 2009 fick de uppdraget att stenlägga Umeå bangård med 73.000 kvadratmeter marksten. Det är som 12 fotbollsplaner och stenleveransen krävde 450 långtradare. Ställ alla lastbilar efter varandra så får du en kö från Skattkärr till Råtorp.
– Vi insåg att det skulle bli en utmaning att klara deadline på det där uppdraget. Problemet var inte att lägga stenen snabbt nog, utan att göra grusbädden som stenen läggs på, säger Pelle.
Flög till München och köpte maskin
På den tiden gjordes större grusbäddar med asfaltsläggare.
– Det var tidskrävande och blev dyrt. Då såg jag en prototyp på en grusutläggningsmaskin från USA, som fanns i München på en mässa. Vi flög ner och köpte maskinen. Sen kördes den direkt upp till Umeå, där vi fick lära oss köra den under skarpt projekt, säger Christoffer.
Sänkte kostnaden för att lägga sten
Bangården i Umeå var ett avgörande uppdrag för Stenteknik. Grusutläggningsmaskinen sänkte kostnaden för att lägga sten avsevärt, och den gav en bättre bädd än asfaltsmaskinerna.
– Det uppdraget gav oss möjlighet att utveckla en effektiv logistik kring maskinläggning av stora ytor. Det i sin tur gjorde verksamheten mer human, eftersom det tunga kroppsarbetet minskade avsevärt, dessutom banade det väg för fler projekt i samma storlek, berättar Pelle.
Nyfikna pionjärer
De säger det inte själva, men Stenteknik är nyfikna pionjärer som inte är rädda för att gå på tvärs med branschen om de kan förenkla arbetet och göra produkten lite bättre. Ett talande exempel är när de hjälpte den tyska tillverkaren av läggmaskiner att utveckla en joystick som gjorde det enklare att köra maskinen. Nu är den standard i alla läggmaskiner.
De har också ivrigt förespråkat att skrota stenmjöl som sättmaterial, eftersom det binder fukt och ger tjälskador på stenläggningen. Nu gör hela branschen så, på rekommendation från Svensk Byggtjänst, vilket höjer kvaliteten på alla landets stenläggningar.
– Det viktigaste för oss har alltid varit att göra det som är bäst för kunden. Därför har vi kämpat för förändringar och det har i sin tur bidragit till en positiv utveckling, även om vi själva ibland känt oss tjatiga, säger Christoffer.
Sålde till en stor koncern
2014 sålde de Stenteknik till betongkoncernen S:t Eriks.
– Vi hade hade många stora uppdrag och köpte en himla massa sten. S:t Eriks såg nog en möjlighet att vi kunde bidra till att öka deras försäljning av marksten, berättar Christoffer.
Tydligare struktur
Efter uppköpet fortsatte Stenteknik att växa. 2015 var företaget kanske på 7 arbetsplatser på en och samma gång. Nu är de på mellan 15 och 20 platser samtidigt. Tillväxten krävde fler medarbetare, tydligare roller och struktur. Det funkade inte längre att all kunskap satt i huvudet på några få nyckelpersoner.
– Vi rekryterade nya medarbetare, bland annat en extern VD och en controller. Vi gjorde en gemensam arbetsplanering för hela företaget och involverade fler personer i processen. Sedan strukturerade vi företaget i affärsområden, där Pelle blev ansvarig för ”Offentlig miljö” och jag för ”Maskinläggning”, berättar Christoffer.
Projektet som ledde vidare
Det ena stora projektet efter det andra hämtades hem.
– En milstolpe var när vi fick uppdraget att stenlägga Tele 2 Arena i Stockholm. Det ledde till andra stora projekt som Mall of Scandinavia, Sergels Torg och nya Slussen, berättar Pelle.
Ikoniskt byggnadsverk
När Stockholms hamnar började projektera Norvik Hamn i Nynäshamn 2016 så valdes Stenteknik att lägga de 260.000 kvadratmetrarna med sten.
– Det är det största markstensprojektet någonsin i Sverige och det tog 2,5 år att lägga all sten. Känns helt otroligt att vi fick vara med och arbeta in materialvalet till det här ikoniska byggnadsverket, berättar Christoffer, stolt.
Köpte tillbaka företaget
Nu är hamnen i Norvik färdig och i mars utsågs den till ”Årets Bygge 2021” av Byggnadsindustrin. Det skedde bara några dagar efter att Stenteknik skickat ut ett pressmeddelande om att Christoffer och Pelle köpt tillbaka företaget som de var med och grundade 2006.
– Det känns otroligt kul att styra sin egen verksamhet. Glädjen man känner för varje nytt uppdrag vi får är stor. Som egenföretagare kan vi vara mer snabbfotade och innovativa, säger Pelle.
Vill fortsätta utveckla branschen
Och Christoffer håller med.
– Det ger oss en större frihet att etablera kontakter. Vi ska tillsätta en utvecklingsgrupp med uppdrag att hitta nya innovativa metoder att utveckla branschen och våra affärsområden ytterligare. Vi kommer också lägga mer resurser på personalutveckling och göra vårt bästa för att stenläggningsyrket ska bli mindre påfrestande och mer utvecklande. Hela verksamheten ska genomsyras av en god arbetskultur så att folk kan trivas och må bra, både hemma och på jobbet.
Berättelsen om Värmland
Tillsammans bestämmer vi nu vilken roll Värmland kan spela.