Vem behöver ett skivbolag i en digital värld?
I ett luftigt kontor på Östra Torggatan i Karlstad står travar av inramade guld- och platinaskivor och samlar damm. Många är fortfarande packade i plastfilm och det är osäkert om de någonsin kommer hängas på väggen. Fredrik Hult och Peter Classon på skivbolaget Firefly Entertainment har helt andra drivkrafter än att vinna guldskivor.
"Vi har hjälpt så otroligt många människor att gå från noll i inkomst till ett drägligt liv i den här tuffa men fantastiska branschen. Det gör mig allra mest stolt" säger Fredrik.
– 2003 mördades musikbranschen av den illegala fildelningstjänsten Pirate Bay, berättar Fredrik med en djup suck.
Folk piratkopierade musik hej vilt och plötsligt fanns all världens musik att ladda ner gratis.
– Det var total depression i hela musikvärlden. Jag hade kompisar som sålde sina studios och började jobba i butik.
Fredrik räddades från dagligvaruhandeln
Men Fredrik hade en förläggare som “räddade” honom från dagligvaruhandeln och istället drog med honom in på den japanska marknaden. Där var folk fortfarande galna i CD-skivor och betalade gärna för att få ett exemplar av populära plattor, nyckelringar och annan merchandise.
Fredrik skrev hundratals låtar och just när han började tröttna blev han den första västerländska låtskrivaren någonsin som fick en listetta i Japan.
30 japanska listettor
Sedan dess har han komponerat över 30 japanska listettor och hans största hit, Seishun Amigo sålde 4,2 miljoner singlar. Den låter exakt som en Tom Jones-låt och var också paxad av Jones i ett halvår. Men när superstjärnan till slut tackade nej så plockades låten upp av ett japanskt pojkband som med en sprattlig musikvideo släppte det årets mest sålda singel i Japan.
Den digitala vågen
Kompanjonen Peter Classon har sina rötter i den första digitala vågen på 90-talet. Han var marknadschef på ett företag som senare gick upp i Tradera. Därefter hjälpte han till att lansera Ebay i Sverige och jobbade bland andra med Martin Lorentzon som var med och grundade Spotify.
Peter och Fredrik var klasskamrater på Hultsbergsskolan i Karlstad på 80-talet. Sedan träffades de många år senare på tåget till Stockholm.
Revolt mot de stora skivbolagen
Fredrik hade tröttnat på att skriva hits till Japan och att sitta i knät på skivbolagen. Peter var less på att pendla till Stockholm. Så 2010 startade de skivbolaget Firefly Entertainment, dels för att göra sin grej, men kanske också för att revoltera mot de stora skivbolagens sätt att behandla artister och låtskrivare.
– De stora bolagen kontrollerade allt. De hade egna studios, satt på alla distributionskanaler och skötte all marknadsföring. Artisterna fick kanske 10 procent av intäkterna och kunde få vänta 18 månader på att få sina pengar, berättar Fredrik.
Det funkade kanske förr, men sen kom Spotify.
Spotify räddade musikbranschen
– Många artister var tveksamma till Spotify i början eftersom de tyckte att intäkterna var för dåliga, men faktum är att Spotify räddade hela musikbranschen, menar Fredrik.
Spotify gjorde det enkelt att lyssna på musik. Du fick all världens musik i fickan och eftersom tjänsten lär sig vad du gillar får du hela tiden träffsäkra tips på ny bra musik. Snart föddes fler digitala musikplattformar och idag omsätter musikbranschen mer pengar än någonsin.
– Förr köpte du kanske tre CD-skivor per år, men idag abonnerar folk på en musiktjänst och betalar 100 kr per månad. Och vem som helst kan sitta hemma och göra en hit och distribuera den på egen hand, menar Peter.
40.000 nya låtar varje dag
Så vem behöver ens ett skivbolag nu? Det är väl bara att knåpa ihop en hit och publicera den, så strömmar pengarna in? Nix. Eftersom det släpps 40.000 nya låtar varje dag på Spotify så är det nästan omöjligt att bli upptäckt. Det finns miljontals låtar på Spotify som har noll lyssningar. Noll!
Därför kan ytterst få artister och låtskrivare leva på sitt hantverk. Enligt intresseföreningen Musiksverige så omsatte den svenska musikindustrin 12,2 miljarder kronor under 2019. Men trots att det är stora pengar i branschen var det bara 855 artister och musiker som tjänade 30.000 kronor eller mer under förra året.
"Vi vill vara The Good Guys"
Utmaningen är att bryta igenom bruset. Och det är just det Firefly Entertainment hjälper sina artister att göra.
– Vi vill vara The Good Guys, som vänder upp och ner på strukturen att ”lura” artisterna som många storbolag gör. Våra artister ska kunna leva gott, så varje månad betalar vi dem alltid hälften av alla intäkter. Vi ser till att ha en bra budget och att inspelningarna blir av superkvalitet. Och vi har specialister som hjälper artisterna att marknadsföra sig i sociala medier och via influensers, säger Peter.
Musikvärlden styrs av spellistor
Den digitala musikvärlden styrs också väldigt mycket av spellistor. Ett exempel är Spotifys lista ”New Music Friday” som enligt Fredrik påverkar konsumenternas musikintresse mer än de största radio-kanalerna.
– För att hamna på listan så gäller det att ”sälja in” sin musik och visa för Spotify att det finns en genomtänkt plan för artisten och att vi satsar ordentligt med tid, resurser och knowhow. Vi gör det som krävs, säger Fredrik.
Samtalet dränks plötsligt av en dånande borrmaskin. På våningen under kontoret bygger Firefly tre nya toppmoderna inspelningsstudior som ska producera fler platinaskivor som aldrig kommer hängas upp.
Berättelsen om Värmland
Tillsammans bestämmer vi nu vilken roll Värmland kan spela.
Medlemskap
Varför är ni med i Handelskammaren?
Vi är medlemmar
Tillsammans gör vi skillnad!
Handelskammaren Värmland är en röst och en mötesplats för företag och organisationer som bryr sig om Värmland och som vill göra skillnad. Tillsammans är vi över 1100 medlemsföretag som vill skapa förutsättningar för att företag och människor ska utvecklas och trivas här.