Utveckling eller avveckling
”Det ska vara kul att gå till jobbet och man ska kunna påverka sin arbetsdag och sina arbetsuppgifter”
– Det var fantastiskt att se hur alla medarbetare gick samman och tog extra ansvar under den svåra tiden. Ingen backade tillbaka. Alla kavlade upp ärmarna och gjorde vad som krävdes för att verksamheten skulle fortsätta att fungera, berättar Kari Andersson, som tillsammans med bröderna Nils och Karl tog över AB Hilmer Anderssons sågverk efter pappa Per.
Per Andersson var en profil i hembygden Lesserud strax söder om Charlottenberg. Under devisen ”Antingen utveckling eller avveckling”, ledde han sitt familjeföretag genom stora investeringar och en ökande tillväxt från 1994 till 2018, då han hastigt gick bort 58 år gammal.
Familjeföretag sedan 1920-talet
Företaget har funnits i släkten ända sedan Hilmer startade det på 1920-talet. Efterfrågan på virke var omättlig så det ploppade upp familjeägda sågverk i varannan skogsglänta runt om i länet. 1929 fanns det 470 sågverk i Värmland. Idag är AB Hilmer Andersson ett av få familjeägda sågverket som finns kvar i regionen.
– Det kan vara en utmaning att jobba så tätt med familjen eftersom man inte alltid är superprofessionell syskon emellan. Men det funkar faktiskt väldigt fint. Vi har varandras ryggar och vi kompletterar varandra bra, berättar Kari, som är VD och försäljningsansvarig på företaget. Nils är djupt teknikintresserad produktionschef som alltid filar på nästa investeringsplan. Karl driver dotterbolaget XL Bygg Hilmer och är utåtriktad, social och duktig på att prata.
– Jag är en blandning av båda de andra. Det ligger i min personlighet att vara lite ledartypen, eftersom jag är mer allmän och generell. Jag tror på frihet under ansvar och gör mitt bästa för att inspirera och motivera medarbetarna, säger Kari.
”Culture eats strategy for breakfast”
Ungefär tre fjärdedelar av företagen i Sverige är familjeägda. De flesta är ganska små, vilket förklarar varför de bara står för cirka 25 procent av vår BNP. Några av landets mest framgångsrika företag är familjeägda, bland annat Löfbergs och Ahlmarks. Det som ofta utmärker familjeföretagen är att processer och beteenden styrs av värderingar och ett långsiktigt perspektiv. Och det kan vara bra, för forskning som gjordes efter finanskrisen 2009 visar att just värderingar och familjens identitet var viktiga resurser för att överleva krisen. ”Culture eats strategy for breakfast”, sägs det.
"Usch, nu är det måndag igen"
Värderingar verkar också vara en stöttepelare även för Kari och hennes bröder.
– Det viktigaste för oss är att det finns en glädje i arbetet och att företaget fortsätter att utvecklas positivt. Vi vill inte att medarbetarna ska tycka att ”usch, nu är det måndag igen”. Det ska vara kul att gå till jobbet och man ska kunna påverka sin arbetsdag och sina arbetsuppgifter. Lagarbetet är superviktigt. Alla måste vara med på tåget, menar Kari.
Beundransvärda medarbetare
Hon beundrar de 65 medarbetarna som alltid ställer upp på kort varsel när skift behöver ändras och det saknas folk i produktionen.
– Det är aldrig något gnäll, utan folk har inställningen att ”okej, nu behöver vi göra det här”. Och varje gång jag delegerar ansvaret så märker jag att folk kan så oerhört mycket.
Som många andra stora företag på små orter lever Hilmer Andersson i symbios med bygden.
– Ända sedan vi var små har vi fått lära oss att vi är viktiga för bygden och bygden är viktig för oss. Vi vill att Lässerud med omnejd ska leva, att folk ska vilja bo här och att ungdomar ska trivas. Av rent personliga skäl vill vi gärna att det ska finnas en framtidsanda och en positiv atmosfär över lag, säger Kari.
Företagets framgångar uppmärksammades hösten 2020, då det vann utmärkelsen Löfberg Family Business Award. I motiveringen står att AB Hilmer Andersson behåller sin tydliga profil som familjeföretag och förenar affärsmässiga framgångar med ett genuint ansvarstagande som är bra för både familjen, företaget och lokalsamhället.
– Det är vi oerhört stolta för, berättar Kari.
En stor investering varje år
Sågverksindustrin är kapitalintensiv. Utan modern utrustning kan man inte konkurrera. Därför är en viktig del av affärsidén för Hilmer Andersson att pengarna de tjänar ska tillbaks in i företaget.
– Vi gör i regel flera stora investeringar varje år. Senast byggde vi en impregneringsanläggning, men vi har också byggt om hela såglinjen, installerat en röntgenram på timmersorteringen, nytt sågintag och mycket annat, berättar Kari.
Direkt in i husfabriker världen över
En annan bärande del av sågverkets affärsidé är att vidareförädla virket så långt som möjligt. De gör reglar kapade i färdiga längder som används direkt in i husfabriker världen över, men också fingerskarvade långlängder till kunder i England och USA. De längsta brädorna som går att såga ur ett träd är normalt 5,40 meter, men genom att fräsa spår i ändarna och limma ihop så kan man producera upp till 12 meter långa brädor. Drygt hälften av allt som Hilmer Andersson producerar exporteras till Norge. En femtedel går till Sverige och resten hamnar i Europa, USA, Asien och Afrika.
– Därför är vi ganska valutaexponerade. När kronans värde svänger kan vi vinna eller förlora.
Grön ekonomi och klimattänk
Sedan Parisavtalet slöts 2015 har det varit stor fokus på den gröna ekonomin och skogens betydelse för klimatet. Det har ökat efterfrågan på trä som byggnadsmaterial, vilket påverkat sågverksbranschen i positiv riktning. Målet för Hilmer Andersson framgent är att försöka växa 5-10 procent per år.
– Vi tror på en positiv utveckling och kommer fortsätta investera. Brorsan har hur många investeringsplaner som helst, så det blir väl min uppgift att försöka bromsa där det behövs, skrattar Kari.
Berättelsen om Värmland
Tillsammans bestämmer vi nu vilken roll Värmland kan spela.