Politiska beslut för oss på rätt väg
Nu har regeringen presenterat sin infrastrukturproposition. Vi konstaterar att de har utökat ramen med 20 procent men att det ändå behövs mer pengar för att lyckas med både underhåll och utvecklingsprojekt.
Regeringen presenterade sin infrastrukturproposition torsdagen 3 oktober. Om den får stöd i riksdagen senare i höst, ska den fungera som ram och riktning för Trafikverkets arbete och satsningar under perioden 2026–2037. Det är med andra ord en viktig proposition för att skapa förutsättningar för ett konkurrenskraftigt, hållbart och framgångsrikt näringsliv i Värmland och hela landet.
Bra, men inte tillräckligt
Infrastruktur är en av de viktigaste frågorna för Handelskammaren Värmlands 1 200 medlemmar. Vår utgångspunkt är att alla trafikslag viktiga för helheten. Propositionen anger hur mycket pengar Trafikverket får att röra sig med och hur de ska fördelas, exempelvis förhållandet mellan drift och underhåll kontra nya satsningar. Det finns en hel del i propositionen som kan vara bra för Värmland och för Sverige, men också sådant som saknas enligt oss på Handelskammaren Värmland.
Vår slutsats är därför att detta är bra, men inte tillräckligt.
Positiva delar
• Regeringen vill utöka den ekonomiska ramen till Trafikverket under den kommande 12-årsperioden med cirka 200 miljarder kr (till totalt 1 171 miljarder kr). Det motsvarar en ökning på drygt 20%.
• Trafikverket uppmanas förbättra kostnadskontrollen och ha striktare budgetdisciplin. Detta hoppas regeringen kunna åstadkomma genom öka transparensen när det gäller Trafikverkets förvaltningskostnader.
• En fördelning av de 1 171 miljarderna som ger fokus på drift och underhåll av befintligt vägnät.
• Alternativa finansieringsformer bör enligt regeringen prövas, under förutsättning att de kan leda till ett snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande, eller att fler projekt kan realiseras inom en viss tidsram än vad som annars varit möjligt.
Mindre positiva delar
• Regeringen konstaterar att de föreslagna satsningarna inte räcker för att hämta hem allt eftersatt underhåll inom järnvägen.
• Trafikverkets befintliga plan är redan ”fulltecknad”. Trots att den ekonomiska ramen utökas med drygt 20 %, motsvarande drygt 200 miljarder, kommer det inte finnas utrymme att finansiera några nya större projekt.
• Medan utbyggnad av Malmbanan samt Östlig förbindelse (väg- och spårtunnel mellan Nacka och Ropsten) nämns av regeringen som två projekt som bör prövas för alternativ finansiering, namnges inte stråket Stockholm-Oslo.
• Försvarsmakten har sedan Nato-medlemskapet tydligt aviserat behovet av satsningar på infrastruktur, inte minst i öst-västlig riktning. Av detta går inte att utläsa något, då fokus ligger på den civila infrastrukturen.
Vad händer nu?
Förslagen i propositionen sätter ramarna för Trafikverkets kommande Nationella plan för transportinfrastruktur. När riksdagen fattat beslut inleder Trafikverket sin åtgärdsplanering och identifierar och namnger projekt, som exempelvis nya slussar i Trollhätte kanal. Beslut om den nya nationella planen förväntas komma under 2026.
En ny Länstransportsplan på gång
Parallellt med detta har Region Värmland i uppdrag att ta fram en ny Länstransportplan för Värmland. Även här kommer Handelskammaren Värmland formellt yttra oss om innehållet.
Vad händer inom totalförsvaret?
Dessutom presenteras Totalförsvarspropositionen (2025-2030) av regeringen under denna vecka. Vi kommer att studera även denna, för att se om det går att utläsa något om totalförsvarets behov rörande infrastruktur som kan ha påverkan för oss.
Så här har gången sett ut
Infrastrukturpropositionen föregicks av Trafikverkets inriktningsunderlag, som lämnades över till regeringen tidigt i år. I vårt remissyttrande rörande inriktningsunderlaget pekade vi bland annat på ett par viktiga frågor:
• Att ramnivån för Trafikverket skulle höjas med 20 % eller mer, i syfte att återta underhållsskulden på väg- och järnväg för att skapa bättre förutsättningar för ett konkurrenskraftigt, hållbart och framgångsrikt näringsliv i hela landet
• Att Trafikverket måste jobba mer kraftfullt med kostnadskontroll och effektivitet.
• Att drift och underhåll bör prioriteras före nyinvesteringar, men att större samhällsekonomiskt lönsamma infrastrukturprojekt parallellt bör realiseras genom alternativ finansiering – annars kommer de aldrig få plats i planen.
• Att stråket Stockholm-Oslo bedöms som viktigt av såväl EU som regeringen och Trafikverket, men ändå lämnas utan några större konkreta åtgärder.
Värmland behöver fungerande infrastruktur
En välutvecklad infrastruktur är avgörande för Värmlands näringsliv och vi behöver fungerande transportsätt inom alla områden. De positiva effekterna bidrar till förbättrad konkurrenskraft, en större arbetsmarknadsregion och ökad säkerhet för såväl människor som gods. Därför kommer vi att fortsätta lyfta fram våra medlemmars behov i våra relationer med nationella, regionala och lokala beslutsfattare.